۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۵۴

رایزن فرهنگی ایران خطاب به مبلغان دینی اوگاندایی گفت؛

مراقب جاهلیت مدرن باشید/بعثت پیامبر نقطه شروع خردگرایی است

مراقب جاهلیت مدرن باشید/بعثت پیامبر نقطه شروع خردگرایی است

قزلسفلی در کارگاه آموزشی مهارت افزایی مبلغان دینی در اوگاندا گفت که همه مبلغان دینی باید مراقب جاهلیت مدرن که هدفش بی‌عدالتی و ترویج جهل است، باشند.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه – رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا: در ایام پر برکت مبعث رسول گرامی اسلام (ص) یک کارگاه آموزشی با موضوع «مهارت افزائی، بررسی شیوه‌های تبلیغی موثر برای بیش از پنجاه استاد، معلم و مبلغ بومی اوگاندا و بررسی دستاوردهای انسان ساز و تمدن آفرین مبعث» پنجشنبه گذشته با همکاری رایزنی فرهنگی و دانشکده اسلامی المصطفی (ص) در کامپالا برگزار شد.

رایزن فرهنگی سخنران اصلی کارگاه در بخش اول سخنان خود با تشریح پیام‌های سازنده مبعث پیامبر اکرم (ص) گفت: بیست و هفت رجب منشاء بزرگ‌ترین تحولات انسان ساز و تمدن آفرین و دارای برکات فراوانی بوده است. مبعث موجب شد تا توحید، خداپرستی، اخلاق، معنویت، عدالت، شکوفائی استعدادهای انسانی و کرامت انسانی، نور و… جایگزین کفر، شرک، بی عدالتی، تبعیض، جهل و فساد، ظلمت و… شود.

وی با اشاره به خطر مضاعف جاهلیت جدید به مبلغان اوگاندایی و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه کشورمان گفت: دشمنان امت اسلامی با بهره‌گیری از شیوه‌های جدید، مسلمانان و ملت‌های آزاده جهان را به بت پرستی در غالب بت‌های روز، غفلت، جهل و نادانی و… دعوت کرده و شخصیت زنان را تا حد ملعبه تقلیل می‌دهند.

قزلسفلی ادامه داد: توحید، خداپرستی، اخلاق مداری، لغو برده داری، برابری انسان‌ها، قسط و عدالت اجتماعی، اهمیت کار و کوشش، عزت و کرامت زنان، توسعه علم و دانش، مبارزه با خرافات و کج اندیشی‌ها، وحدت اسلامی، قانون و قانون گرایی، تعقل، تدبّر و خردگرایی، بهداشت درونی و برونی، سازش دین و تمدن، وطن دوستی و … از جمله دستاوردهای بعثت پیامبر اسلامند که عمل به آنها موجب تشکیل تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

شیوه‌ها و مهارت‌های تبلیغ موثر

بخش دوم سخنان رایزن فرهنگی در کارگاه آموزشی اساتید، معلم‌ها و مبلغان بومی اوگاندا به تشریح و تبیین شیوه‌ها و مهارت‌های تبلیغی موثر با ارائه شاهد مثال از استراتژی فرهنگی و تبلغی پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) اختصاص یافت.

رایزن فرهنگی ایران در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به پنجاه مبلغ بومی اوگاندائی گفت: پاتولوژی (Pathology) و آسیب شناسی، نیاز سنجی، تکریم مخاطب، بصیرت افزایی، دشمن شناسی، مخاطب شناسی، عشق به هدایت و تبلیغ، مدارا با مردم، پیشگامی در عمل، پایداری و پشتکاری، هدف باوری، ساده حرف زدن با مردم، مدیریت زمان، ریشه‌ای بودن تبلیغ، دستمزد نگرفتن، قصه گویی و… از جمله عوامل موثر در تبلیغ و انتقال پیام دینی و فرهنگی به مخاطب هستند.

مبعث: آغاز دوباره پیوند زمین و آسمان

حجت الاسلام و المسلین آقای دهقانی رئیس دانشکده اسلامی المصطفی (ص) در کامپالا طی ایراد سخنانی کوتاه با اشاره به مفاد آیه شریفه چهل و ششم سوره مبارکه آل عمران، عید مبعث را به عنوان بزرگترین عید در حیات انسانی و آغاز دوباره پیوند زمین و آسمان به شرکت کنندگان در کارگاه، تبریک گفت.

وی اشاره کرد که مبعث برای انسان، فرصت دوباره فهم روش درست زندگی کردن را به انسان می‌آموزد. او در ادامه به تشابه مسئولیت مبلغان با رسولان الهی اشاره کرد و از مبلغان خواست بین مخاطبان وحدت ایجاد کنند.

رئیس دانشکده اسلامی المصطفی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برگزاری کارگاه آموزشی بهترین ابزار و فرصت برای جهل زدایی و توسعه همه جانبه است.

شیخ زید یوسف کولاکویتا معلم مدرسه امام رضا (ع) ضمن یادآوری برخی دستاوردهای مبعث رسول گرامی اسلام، بخشی از سخنان خود را به برتری انسان بر همه موجودات عالم، جایگاه عقل و خرد در اسلام، تعلیم و تربیت جوانان که وظیفه اصلی مبلغان است، ضرورت آمادگی لازم برای پاسخ به اتهامات مطرح شده علیه تشیع و… اختصاص داد.

شیخ عبدالله مولومبا رئیس سازمان قرآن و عترت نیز به عنوان دیگر سخنران این برنامه اشاره کرد که که سیاست تفرقه و حکومت همچنان علیه مسلمانان اعمال شده و وظیفه مبلغین است که با بیانی شیوا این توطئه نخ نما شده را فاش کنند.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه پیامبر اسلام بر همه انسان‌ها مبعوث شده است گفت: دستاورد بزرگ مبعث حضرت محمد (ص) وحدت و همدلی بین مسلمانان است که خطر تفرقه را از میان بر می‌دارد.

وی با بیان اینکه پیروی از سیره پیامبر اکرم (ص) و اهل البیت (ع) که از دستاوردهای مبعث است زمینه‌های رشد امت اسلامی را فراهم می‌آورد گفت تمسک به قرآن مجید و عترت (ص) رمز رستگاری انسان بوده و ضامن سلامت کامل اسلام ناب است.

کد خبر 5169960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha